Η ενημέρωση σώζει

Ο Ιπποκράτης ήταν αυτός που έδωσε στην πάθηση του καρκίνου το όνομά της, παρουσιάζοντας τον όγκο με την εικόνα του κάβουρα (καρκίνου), για να περιγράψει καταστάσεις που εμφάνιζαν εσωτερικές ή εξωτερικές διογκώσεις. Φυσιολογικά, τα κύτταρα ενός οργανισμού αναπτύσσονται με έναν συγκεκριμένο ρυθμό, ώστε να αντικαθιστούν αυτά που πεθαίνουν. Σε αρκετές περιπτώσεις ο οργανισμός μπορεί  να παράγει περισσότερα κύτταρα από εκείνα που πραγματικά χρειάζεται. Η συγκέντρωση των παραπάνω κυττάρων έχει σαν αποτέλεσμα την  δημιουργία όγκων.

Πολλοί άνθρωποι φοβούνται τον καρκίνο ίσως επειδή τον θεωρούν ανίατη ασθένεια. Αν και ο καρκίνος παραμένει σοβαρή πάθηση, δεν αποτελεί πια την αναπόφευκτη καταδίκη που ήταν κάποτε. Το ποσοστό θανάτων από καρκίνο μειώνεται.

Ας αναλύσουμε λοιπόν κάποιους μύθους (Μ), αναζητώντας την πραγματικότητα (Π).

(Μ): Ο καρκίνος είναι μεταδοτικός (κολλάει)!

(Π): Λάθος!! Ο καρκίνος δεν είναι μεταδοτικός.

(Μ): Ο καρκίνος είναι θανατηφόρος!

(Π): Εξαρτάται το στάδιο της νόσου και το είδος του καρκίνου. Ένα μεγάλο ποσοστό καρκίνων (> 50%) θεραπεύεται επιτυχώς, αλλά και το υπόλοιπο ποσοστό μπορεί να ωφεληθεί σωστά, εάν έχει την κατάλληλη βοήθεια.

(Μ): Μετά από σοβαρό τροχαίο ή πτώση που έχει επέλθει τραυματισμός, εμφανίζεται ο καρκίνος!

(Π): Οι πτώσεις και οι τραυματισμοί δεν προκαλούν καρκίνο. Πολλές φορές γίνεται διάγνωση καρκίνου, ύστερα από τυχαία επίσκεψη ρουτίνας στο γιατρό.

(Μ): Δεν υπάρχει καμία θεραπεία!

(Π): Εξαρτάται από το είδος και το στάδιο του καρκίνου, όμως πάντα με την οποιαδήποτε θεραπεία ανακουφίζεται ο ασθενής από την συμπτωματολογία του καρκίνου, βελτιώνεται η ποιότητα της ζωής του, αυξάνει η ζωή του και συχνά γίνεται καλά.

(Μ): Μετά από τη διάγνωση του καρκίνου, το χειρουργείο είναι λάθος κίνηση γιατί η νόσος θα επεκταθεί!

(Π): Σε αρκετές περιπτώσεις πριν ή και μετά τη χημειοθεραπεία, η χειρουργική επέμβαση αποδεικνύεται σωτήρια. Οι ειδικοί χειρουργοί που πραγματοποιούν τις επεμβάσεις ξέρουν τα χειρουργικά όρια και έτσι παίρνουν ιστούς για βιοψία ή αφαιρούν τμηματικά ή ολικά το όργανο που πάσχει.

(Μ): Ο καρκίνος κάνει τη  εμφάνισή του με πόνο!

(Π): Πολλοί ασθενείς έχουν διαγνωστεί τυχαία, που σημαίνει ότι δεν είχαν κανένα αξιολογήσιμο σύμπτωμα.

(Μ): Ο καρκίνος του μαστού πλήττει μόνο μεγάλες γυναίκες!

(Π): Είναι γεγονός ότι όσο μεγαλώνει μία γυναίκα αυξάνεται και η πιθανότητα καρκίνου του μαστού, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο καρκίνος δεν «χτυπά» τις νεότερες ηλικίες.

(Μ): Ο πόνος στο στήθος είναι ένδειξη κακοήθειας!

(Π): Ο πόνος στο στήθος δεν είναι ένδειξη κακοήθειας, αντιθέτως υπάρχουν περιπτώσεις κακοήθειας του μαστού ανώδυνες.

Αν ενημερωθούμε σωστά, θα βοηθήσουμε τον εαυτό μας και αυτούς  που αγαπάμε, για να προστατευτούν και να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τον καρκίνο.

Ράνια Τσιάκου

Νοσηλεύτρια Ογκολογικής Μονάδας ΓΠΠ